събота, 18 юни 2016 г.

"Дъщерята на жрицата" от Лине Кобербьол

"Дъщерята на жрицата" е първата книга от детската фентъзи поредица "Жрицата на срама". Именно тази поредица ме тласна към читателската ми кариера. Бях на 10 години, когато с майка ми отидохме в "Хеликон" и съвсем случайно попаднахме на нея. Сега, когато погледна назад, знам че не съм сгрешила с избора.

Дина Тонере - 10-годишно момиченце, което е наследило от майката си дарът на срама, който й позволява да погледне в най-съкровените моменти на хората, от които те се срамуват и да ги накара наистина да се засрамят. За Дина това е като проклятие, заради което живее в изолация и презрение. Един ден майка й е повикана в крепостта Дунарк, за да разкрие извършителя на убийството на краля, бременната му снаха и четиригодишния му внук, за което главен заподозрян е по-малкият син на убитият крал. Дина трябва да реши - да загърби истината или да приеме своята дарба и да помогне на майка си, която по заповед на новият граф Дракан, може да бъде хвърлена на кръвожадните дракони в замъка.

Страшно се вълнувам, затова че най-накрая пиша ревю за сигурно една от най-любимите ми поредици. Макар обема си от 213 страници, "Дъщерята на жрицата" ще ви отнесе в един свят, в който проблеми от политическа гледна точка са смесени с фантазии. Ще допълня, че тук няма никаква романтика, което само може да задълбочи вниманието ви около цялата мистерия, разиграваща се в поредицата. Естествено малко по малко всичко си идва на мястото. Може да се каже, че това е някаква детска версия на "Игра на тронове". Бях толкова зарибена, че започнах да си правя някакви измислени карти и рисунки на Дунарк, Липовата къща, костюмите на героите.

Лине Кобербьол много прецизно е създала света и героите. Те не са идеализирани, а още по-хубавото е, че човек може наистина да намрази и да заобича Дракан, стига да е от хората като мен, които обожават герои като него. Сюжетът е наистина завладяващ, а самата идея на авторката наистина ме хвана от самото начало. Книгата ме държа в доста голямо напрежение какво ще се случи в следващата глава. Имайки предвид, че съм била по-малка и съм изживявала нещата още по-пресилено, като се замисля и сега бих ги изживяла по-почти същия начин, само че вече ще мога да предвиждам какво би могло да се случи, тъй като съм се начела и започват да ми се въртят всякакви продължения и идеи за предстоящото.

Ако трябва да говорим за любими герои, то след Дина и Дракан, веднага идва Никодемус, чиито качества като доброта, честност, жертвоготовност и  на добър приятел, наистина ме заплениха. Него най-много оприличавах като принц Каспиан от "Хрониките на Нарния", защото може да се каже, че имат горе-долу еднакви съдби. Даже ако не се лъжа, Нико ми беше станал crush.

Поредицата "Жрицата на срама" е идеална за младите читатели, особено ако трябва да ги вкара в света на фентъзито. Макар употребата на някои "мръсни" думи, предвид, че е обозначена като детска книжка, съм напълно сигурна, че ще се хареса на младата аудитория, а и на каквато и възраст да е човекът, който иска да я прочете, гарантирам че ще му допадне, защото е и бързо и леко четиво.

Вчера дори гледах филмовата адаптация на книгата, която е излязла миналата година и когато чух за пръв път преди две години наистина много се зарадвах. Героите са наистина много добре подбрани, а Никодемус и Дракан (отляво на дясно) са още по-големи bae-та.

Няма коментари :

Публикуване на коментар